مزایای مدیتیشن در صبح کمتر به خود مدیتیشن و بیشتر به ترتیب روز آینده ارتباط دارد.

مدیتیشن عبارت است از یک مجموعه از تکنیک‌های تمرکز ذهنی که می‌توانند به اتحاد بدن و ذهن کمک کنند. این شامل جنبه‌های تمرکز، آرامش، آگاهی و بی‌تفاوتی عاطفی است. برای بسیاری از مردم، این همچنین تجربه معنوی است.

معمولاً مدیتیشن به عنوان یک روش ایمن برای بهبود کلیت زندگی شما دیده می‌شود و ممکن است به شما تعدادی مزایای جسمی و روانی ارائه دهد.

اگر می‌خواهید مدیتیشن را به برنامه‌ی روزانه‌ی خود اضافه کنید، هیچ زمان "بد" خاصی برای انجام آن وجود ندارد، اما مزایای مدیتیشن در صبح ممکن است جذاب باشند.

کدام زمان روز برای مدیتیشن مناسب‌تر است؟ بهترین زمان روز برای مدیتیشن زمانی است که با برنامه شما و سطح انگیزه‌ی شما همخوانی دارد.

"بهترین زمان برای مدیتیشن زمانی است که واقعاً می‌توانید به انجام آن اعتزام کنید"، به عبارت جان متیوز، یک کارشناس اجتماعی بالینی مجاز از میدلوتیان، ویرجینیا، می‌گوید.

"عقل‌متعارف می‌گوید که صبح زمان عالی برای انجام مدیتیشن است، و اگر بتوانید صبح زمان بگذارید، این عالی است. اما اگر نه - هر زمانی که برای مدیتیشن وقت بگذارید، زمان مناسبی است."

مزایای مدیتیشن در صبح مزایای مدیتیشن وابسته به زمان روز نیستند، اما دلایلی وجود دارد که تمرین‌کنندگان معمولاً مدیتیشن در صبح را توصیه می‌کنند.

شروع روز به خوبی آینه راک، یک مربی مدیتیشن معتبر و متخصص سلامت جامع از لس آنجلس، کالیفرنیا، توضیح می‌دهد که مدیتیشن در صبح اساسی از آرامش و تعادل برای روز جلویی می‌گذارد.

"مدیتیشن صبحی پایه‌ای از آرامش و تعادل برای روز جلویی می‌گذارد"، او می‌گوید. "این به تمرکز ذهن، مدیریت استرس و افزایش کلیت روانی کمک می‌کند."

مدیریت روزهای بسیار استرس‌آور مدیتیشن صبحی ممکن است به شما در مدیریت احساسات نگرانی، پیش‌بینی و اضطراب در روزهای بسیار استرس‌آور کمک کند.

متیوز به این نکته اشاره می‌کند که یک اصطلاح مدیتیشن وجود دارد که اغلب به گاندی نسبت داده می‌شود و بر اساس آن در روزهایی که واقعاً مشغول هستد، به جای 1 ساعت صبح، به مدیتیشن 2 ساعت می‌پردازد.

"نکته‌ای که او می‌آورد این است که مدیتیشن می‌تواند به ما در آماده‌سازی برای روز کمک کند، و روزهایی که فکر می‌کنیم وقت کمتری برای مدیتیشن داریم، شاید روزهایی باشند که بیشترین سود را از آن ببریم."

صلح و آرامش صبحگاهی مدیتیشن در صبح می‌تواند مرحله‌ای را برای روز شما تعیین کند، اما صبح همچنین می‌تواند مرحله‌ای را برای مدیتیشن تعیین کند.

بر اساس کارولین شمیت، یک کارشناس اجتماعی بالینی مجاز از سنت لوئیس، میزوری، صبح‌ها معمولاً قبل از شلوغی روز دارای حس طبیعی صلح و آرامش هستند.

"صبح‌ها فرصتی برای تنهایی دارند، در حالی که دیگران همچنان خواب هستند"، او می‌گوید. "این زمان برای شما است و تنها شما. و این چیزی است که در یک دنیای همیشه به وسیله فناوری متصل‌تر معمولاً تجربه‌ نمی‌شود."

فرصت آسان برای تمرین مدیتیشن یکی از مزایای بزرگ مدیتیشن این است که شما نیازی به وقت زیادی برای آن ندارید، به ویژه زمانی که تازه شروع کرده‌اید.

شمیت اضافه می‌کند که صبح‌ها همچنین زمانی عالی برای کاوش مدیتیشن در محیطی است که از پیش آرام و راحت هستید - تخت‌خوابتان.

"وقتی به تازگی بیدار شده و هنوز در تخت‌خواب هستید، می‌توانید فرصتی بگیرید تا حتی فقط 5 دقیقه به طور آگاه با خودتان ارتباط برقرار کنید"، او می‌گوید. "می‌توانید با آگاهی احساس کنید و کاوش کنید که چگونه بدنتان زیر پتو حس می‌شود."

چقدر باید برای مدیتیشن وقت بگذارید؟ تحقیقات در مورد اینکه برای تجربه مزایا چه مقدار باید مدیتیشن کنید، محدود و مختلف است. برخی از متخصصان تکرار، تسلط و پیوستگی اهمیت بیشتری نسبت به مدت زمان مدیتیشن می‌دهند.

یک مطالعه از سال 2018 نشان داد که 13 دقیقه در روز به مدت 8 هفته برای بیشتر مدیتیشن‌کنندگان تازه‌کار کافی بود تا تغییرات مثبتی را مشاهده کنند.

گاهی اوقات چند دقیقه مدیتیشن ممکن است همه چیزی باشد که برای رسیدن به سطح مناسبی از تمرکز و وضوح برای مقابله با چالش‌ها نیاز دارید.

متیوز می‌گوید: "واقعاً زمان مناسب یا نامناسبی برای مدیتیشن وجود ندارد. من به مشتریانم مشورت می‌دهم که حتی 30 ثانیه مدیتیشن هدفمند نیز می‌تواند مزیتی داشته باشد."

انواع مدیتیشن صبحگاهی هر نوع مدیتیشن می‌تواند مدیتیشن صبحی باشد.

تمرینی که انتخاب می‌کنید باید با اهداف و اصول شما همخوانی داشته باشد. به عنوان مثال، اگر شخص مذهبی نیست، مدیتیشن با تمرکز معنوی شاید برای او مناسب نباشد.